Doorfietsroutes Den Helder reactie FB
Op deze pagina vind informatie over de doorfietsroute in de Kop van Noord-Holland.
In dit geval vanaf de Teso tot veer Westeinde.
Voor de routes in de andere gemeentes:
Opmerkingen bij de route Den Helder
Op deze pagina kun je onze beknopte reacties op de route Texel bekijken. Hieronder kun je het complete document downloaden.
21-11-2023 Fietsersbond afd Noordkop aanvullende opmerkingen bij doorfietsroute Kop van NH_webversie
De hele route
Klik op een afbeelding voor een vergroting.
Routevariant via Kooybrug
Vanwege de bottleneck van het pont Westeinde heeft de afdeling Noordkop een variant ingediend.
Deze (rode) route gaat via het Schooterduinpark en de Doggersvaart naar de N250. Dan naar het zuid-oosten en via de Kooybrug naar de Balgweg. Via de Schorweg komt de route op de Molenvaart uit en pakt daar de route weer op.
Knelpunten:
- Ontbrekende fietsvoorziening langs de N250 tot de Kooybrug.
- Op de Touwslagersweg worden fietsers gecombineerd met landbouwvoertuigen.
- Deze parallelweg wordt ook als sluiproute gebruikt.
- De fietsstroken op de Schorweg zijn te smal.
- Na de afslag met de J.C. de Leeuwweg ontbreken de fietsstroken tot de Molenvaart.
- Aan dit deel van de route liggen veel bollenbedrijken.
Gewenste aanpassingen:
- Vrijliggend fietspad langs de N250 tot de Kooybrug.
- Liefst een aparte fietsbrug aan de Kooybrug en anders
- fietsstroken op de Touwslagersweg en een landbouwsluis tegen sluipverkeer.
- Fietsstroken op de Scharweg, waar deze ontbreken.
Via de groene route kunnen fietsers vanuit Julianadorp op de route komen, als het veer gestremd is.
Opmerkingen route Den helder
Route station naar veerhaven
Positief:
- Het is de redelijk kortste en veiligste route.
- Een groot deel is voorzien van fietsvoorzieningen
- Je passeert een parkje en er staan veel bomen.
Negatief:
- Er zijn 2 verkeerslichten op de route.
- De oversteek Kanaalweg-Postbrug is gevaarljk voor fietsers.
- Oppassen bij de Beatrixsstraat is
- De kwaliteit van de (betegelde) fietspaden is soms matig.
Route over Teso parkeerterrein
Huidige situatie:
- Het fietspad over het parkeerterrein naar de boot is niet erg comfortabel. Het is betegeld (rood en grijs). Direct naast het pad staan auto’s geparkeerd.
- Vanaf de toegang voor de auto’s tot het ticketbureau is het fietspad smal en moet met dit delen met voetgangers.
Gewenste situatie:
- Rood asfalteren en scheiden van geparkeerde auto’s: minder conflicten, en uitstoot van fijnstof en uitlaatgassen.
- Mogelijkheid van verbreden onderzoeken.
- Route vanaf de boot via de zomerpromenade (rode route).
Brakkeveldweg -NS – watertoren
De beoogde route (bruin):
Deze gaat onder de tunnel door (verkeer in twee richtingen) en daarna over fietspaden langs de Kievitstraat richting busstation en stationsplein naar de watertoren. Wij vinden dat een erg drukke route. Ook de hoek bij de Beatrixstraat is link.
Gewenste route:
- Niet via de tunnel (bruin). Deze is onvoldoende breed voor een fietsstrook met een voorgeschreven breedte van tenminste 3 meter. Vanwege tegemoetkomend verkeer en de bocht in de tunnel is dit bovendien risicovol
- Route via de Boerhavestraat (rood).
- De Boerhavestraat wordt een fietsstraat.
Noorderhaven
- Door woonwijk (rood)
- Beoogde route (bruin)
- Na realisatie woonwijk (paars)
De paarse route loopt over het terrein van Noorderhaven. Wij vinden deze route voor de cliënten én de fietsers niet ideaal.
Gewenste route:
-
- Door de woonwijk (rode route) óf
- Een fietsroute door de geplande nieuwbouw aan de noordzijde (paars) naar veerpont Westeinde. Deze heeft onze voorkeur. Vanaf dit fietspad kan men via bruggen naar de woonwijk ten zuiden.
Oversteek veerpont Westeinde
Huidige situatie:
Het veerpont heeft beperkte vaartijden. Dat kan voor niet ter plaatse bekenden leiden tot vervelende situaties. Ook bij stremming leidt het tot problemen.
Gewenste situatie:
- Voorkeur: een vlotbrug i.p.v. een veerpont.
- Uitbreiding van de vaardienst tot 7 dagen in de week en 24 uur per dag
De brug komt er niet.
De dienstregeling zal wijzigen in dagelijks tot 23:00 uur. De Fietsersbond heeft daarom gekeken naar omleidingsroutes. Deze zijn noodzakelijk, anders is er geen sprake van een doorfietsroute.
Omleiding Den Helder-Anna Paulowna vv
Er is één positief punt:
- De route via veer westeinde is 12 km
- De route tot rotonde Doggersvaart-Nieuweweg is ongeveer 11 km.
- Tot tot rotonde Callantsogervaart-Langevliet is ongeveer 17 km.
Negatief:
- Fietsvoorzieningen ontbreken vaak.
- Geen veilige oversteek Balgweg-N99. Een middeneiland is gewenst
- Kooybrug, de parallelweg is ons al jaren een doorn in het oog. Nieuwe kans om het aan te pakken?
- De route gaat door “leeg” gebied en is daardoor sociaal onveilig.
- Deze omleiding voldoet dus eigenlijk niet aan de normen voor een doorfietsroute.
Omleiding Den Helder-Keinse vv
Positief
- Vrij liggend fietspad in 2 richtingen langs Keinsmerweg tot ’t Zand.
- ’t Zand is ingericht als 30 km zone.
Negatief:
- De omleiding is bijna 2 keer zo lang.
- Matig of ontbrekende fietsvoorziening.
- Veel door “leeg”gebied en daardoor sociaal onveilig.
- Dicht langs de N9.
Naar de routes van de andere gemeentes: